Al-Quran Al-Karim adalah kalam Allah SWT yang mengandungi mukjizat, diturunkan kepada Nabi Muhammad SAW melalui perantaraan Jibril AS, ditulis dalam Bahasa Arab, dipindahkan kepada umat manusia secara mutawatir dan membacanya merupakan satu ibadat.
Di antara kandungan Al-Quran Al-Karim ialah perkara berkaitan akidah, hukum hakam ibadah, kisah umat terdahulu dan terkemudian, peringatan dan larangan serta panduan hidup kepada seluruh umat manusia.
Al-Quran Al-Karim juga mengandungi formula-formula dan panduan-panduan berkaitan kewangan dan muamalat Islam yang sangat hebat dan menarik untuk dirungkai. Di antaranya ialah formula agihan faraid, tatacara hutang, tatacara gadaian dan sebagainya.
Selain itu, terdapat ayat yang menceritakan berkenaan ganjaran tertentu seperti ganjaran lailatul qadar dan infak di jalan Allah SWT. Ganjaran ini ditulis beserta dengan angka-angka tertentu yang pastinya mempunyai maksud yang tersirat yang dapat difikirkan oleh manusia akan hikmah-hikmahnya.
RIBA, FAEDAH DAN KEWANGAN 101
Terdapat tujuh ayat dalam Al-Quran Al-Karim yang menceritakan berkenaan riba iaitu dalam Surah Al-Baqarah ayat 275, 276, 278, 279, Surah Ali Imran ayat 130, Surah An-Nisa' ayat 161 dan Surah Ar-Rum ayat 39.
Berdasarkan ayat-ayat ini, umat Islam dapat memahami bahawa riba merupakan salah satu daripada tujuh dosa besar yang sangat dilarang oleh Islam.
Dalam subjek Kewangan 101 pula, riba atau faedah merupakan topik asas yang akan dipelajari kerana ianya dianggap sebagai ibu dan nadi dalam kewangan.
Walaupun begitu, umat Islam tetap dapat mengambil manfaat daripada pengajian subjek / topik ini terutama berkaitan formula-formula / persamaan-persamaan matematik.
Di antara topik penting yang dapat dipelajari dalam subjek Kewangan 101 adalah berkenaan formula faedah mudah (simple interest) dan faedah kompaun (compounding / compound interest).
FAEDAH MUDAH
Faedah mudah ialah faedah yang diperoleh berdasarkan jumlah prinsipal sahaja.
Sebagai contoh, anda menyimpan / meminjam sebanyak RM10,000 selama lima tahun. Kadar faedah adalah sebanyak 10% setahun. Maka jumlah keseluruhan yang anda akan perolehi / bayar ialah sebanyak RM15,000.
FAEDAH KOMPAUN
Faedah kompaun pula ialah faedah yang diperoleh pada akhir tempoh tertentu (tahunan / dwi-tahunan / suku tahun / bulanan) berdasarkan jumlah pokok dan faedah bagi tempoh sebelumnya. Ia juga boleh dikatakan sebagai "faedah atas faedah".
Sebagai contoh, anda melabur sebanyak RM10,000 selama lima tahun. Kadar faedah adalah sebanyak 10% setahun dan dikompaun secara tahunan. Maka pada tahun kelima, jumlah keseluruhan pelaburan anda ialah sebanyak RM16,105.
GANJARAN INFAK DI JALAN ALLAH
Islam menawarkan pelbagai ganjaran kepada umatnya ke atas setiap kebaikan yang dilakukan. Ganjaran ini merupakan suatu rangsangan agar umat Islam sentiasa bermotivasi untuk melakukan amalan soleh dan menturuti perintah Allah SWT.
Salah satu ganjaran yang ditawarkan dalam Al-Quran Al-Karim ialah ganjaran terhadap mereka yang menginfakkan harta di jalan Allah SWT.
Allah SWT berfirman:
مَّثَلُ الَّذِينَ يُنفِقُونَ أَمْوَالَهُمْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ كَمَثَلِ حَبَّةٍ أَنبَتَتْ سَبْعَ سَنَابِلَ فِي كُلِّ سُنبُلَةٍ مِّائَةُ حَبَّةٍ ۗ وَاللَّهُ يُضَاعِفُ لِمَن يَشَاءُ ۗ وَاللَّهُ وَاسِعٌ عَلِيمٌ (261)Maksudnya: “Bandingan orang-orang yang membelanjakan hartanya pada jalan Allah, ialah sama seperti sebiji benih yang tumbuh menerbitkan tujuh tangkai; tiap-tiap tangkai itu pula mengandungi seratus biji benih. Dan (ingatlah), Allah melipatgandakan pahala bagi sesiapa yang dikehendaki-Nya, dan Allah Maha Luas Kurnian dan Ilmu Pengetahuan-Nya.”(Surah Al-Baqarah: 261)
Berdasarkan ayat suci di atas, Allah SWT memberikan perumpamaan bahawa harta yang diinfakkan ke jalan Allah SWT adalah sama dengan satu benih yang menghasilkan 700 benih yang lain.
ADAKAH GANJARAN INFAK DI JALAN ALLAH BERSIFAT "FAEDAH MUDAH" ATAUPUN "FAEDAH KOMPAUN"?
Dalam satu kelas subjek Mikroekonomi (Lanjutan) -subjek prasyarat semasa saya mencuba nasib menjadi pelajar PhD di Fakulti Ekonomi dan Pengurusan, Universiti Kebangsaan Malaysia pada tahun 2014 dahulu-, Prof. Dr Mohd Fauzi Mohd Jani (kini Professor Emeritus) telah melontarkan satu persoalan yang sangat menarik.
"Ganjaran 700 ini bersifat faedah mudah atau kompaun?"
Ramai yang menjawab faedah mudah pada waktu itu.
Namun Prof menerangkan berdasarkan pandangan beliau, ganjaran tersebut bersifat kompaun.
Prof menerangkan logik beliau. Dalam Islam, jika harta yang diinfakkan memberi manfaat kepada orang lain secara berterusan di pelbagai peringkat, di tambah pula manfaat tersebut berjaya menghasilkan manfaat yang lain, maka orang yang mula-mula memberi infak pada akan terus mendapat pahalanya dengan berlipat kali ganda.
Cuba bayangkan Encik Ahmad menginfakkan hartanya kepada sebuah Pusat Tahfiz sehingga para pelajarnya mampu menguasai Al-Quran dengan cemerlang. Kemudian, para pelajar ini mengajarkan pula Al-Quran kepada orang lain maka sudah pasti ganjaran yang diperolehi oleh Encik Ahmad akan menjadi berlipat kali ganda sebagaimana firman Allah SWT dalam ayat yang sama:
... وَاللَّهُ يُضَاعِفُ لِمَن يَشَاءُ ۗ... (261)Maksudnya: “...Dan (ingatlah), Allah melipatgandakan pahala bagi sesiapa yang dikehendaki-Nya...”(Surah Al-Baqarah: 261)
Maka pada pandangan Prof, ganjaran yang Allah SWT tawarkan ini bersifat eksponen dan berkompaun.
BERAPAKAH GANJARAN BAGI SATU INFAK YANG DIMANFAATKAN SECARA BERTERUSAN?
Pada akhir sesi kelas, Prof bertanya:
"Berapa ganjaran akan diperolehi oleh orang yang infakkan hartanya di jalan Allah?"
Soalan tersebut dijawab sendiri oleh Prof dengan satu lakaran graf.
"Cukup jika infak tersebut dimanfaatkan secara berterusan oleh tiga pihak / peringkat, maka pahala yang diperolehi adalah infiniti."
Namun sebagai umat Islam, kita wajib menyakini bahawa ganjaran pahala sebenar adalah urusan Allah SWT. Allah SWT akan memberikan ganjaran berdasarkan kehendak-Nya.
RENUNGAN
Sebagai seorang pelajar syariah yang ketika itu jarang bermain dengan graf / statistik / sewaktu dengannya, saya sangat kagum dengan pandangan yang dilontarkan oleh Prof. Inilah salah satu kelas yang memberikan kesan yang mendalam terhadap diri saya.
Walaupun mungkin ada perbahasan lain berkenaan ayat 261 Surah Al-Baqarah ini oleh para mufassirin dan sarjana yang arif dalam bidang Al-Quran, namun sudut pandang yang dikongsi oleh Professor Emeritus Dr. Mohd Fauzi Mohd Jani adalah satu mutiara yang sangat berharga dan bernilai kerana ia datang sendiri dari seorang pakar dalam bidang ekonomi.
Semoga perkongsian ini memberikan manfaat kepada anda dan kita semua.
-Baba Ibrahim-
p/s: Syarahan sebenar / ayat yang digunakan oleh Professor Emeritus Dr. Mohd Fauzi Mohd Jani semasa kelas subjek Mikroekonomi EPPE6014 pada tahun 2014 tersebut mungkin sedikit berbeza.
COMMENTS