Tulisan Penuh Facebook Pemilik Hausboom Dan YB Syed Saddiq Berkenaan Isu Lobi Produk Usahawan Muda Dalam Mesyuarat Kabinet

SHARE:





Sumber foto: FB YB Syed Saddiq


Media sosial kecoh setelah seorang usahawan muda, Azri Zahier Azmi a.k.a John Lemon pemilik Hausboom menghentam Menteri Belia dan Sukan YB Syed Saddiq berkenaan "lobi" produk usahawan dalam Mesyuarat Kabinet.

Apa yang berlaku? Pada tengahhari 5 Februari 2019, Azri Zahier Azmi telah menulis satu status Facebook yang mengundang kontroversi sebagaimana berikut:

SEMPENA TAHUN BABI, INI CERITA PASAL KE-BABI-AN.

Berkali-kali aku tegur usahawan-usahawan muda agar tidak langsung berharap pada ahli-ahli politik, baik yang tua atau pun yang muda. Sebab kalau namanya ahli politik, daripada parti mana pun, perangai najis mereka tetap sama.

Semenjak menjual air botol ni, aku dah tak ambik pusing pasal politik dan ahli-ahlinya. Cuma kadang-kadang diorang ni akan cari aku minta sponsor, buat program atau nak menumpang publisiti.

Mana yang aku rasa ok aku akan support; seperti inisiatif promosi produk di media sosial Syed Saddiq Syed Abdul Rahman. Sebab, team aku kaji follower profile dia, dengan 1.7juta pengikut pasti akan beri impak positif kepada promosi produk aku. Kena dengan target pasaran aku.

Pegawai KBS yang contact aku bagitau pasal program ni. Katanya minta aku sponsor produk untuk mesyuarat kabinet. Time tu menteri akan “baca profile usahawan dan akan promote kat ig personal dia”.

Dua points; baca profile and promote kt ig personal dia. Aku pegang dua-dua ni. Sebab waktu tu aku fikir, boleh la menteri-menteri kabinet ni jadi pushing power untuk bantu produk aku penetrate convenient stores besar-besar, Hypermarket dan petrol stations. Promote kat ig bunyinya bodoh je tp buat siapa yang tahu, kita sanggup bayar beribu untuk influencer post produk kita.

Maka aku pun on la. Buat profile cantik-cantik, siap ada custom-made card (Kitorng buat ala-ala music zine). Staff stay up tak tido siapkan semua. Tau-tau je la level team aku kalau nak buat something tu. Mesti buat kaw-kaw punya. Kitorng really look forward for this!

Tapi, kalau manifesto pun ahli politik boleh kencing, takkanlah janji yang ini dia akan tunaikan pulak??

Produk aku diletakkan atas meja mesyuarat kabinet. Profile aku TIDAK DIBACA. Produk aku TIDAK DI POST di ig beliau. TIDAK SEPERTI DIJANJIKAN.

Tapi ko ingat aku kesah? Puih. Aku just haramkan setiap titis air dari botol aku dan aku haramkan setiap titis peluh team aku je.

Selepas 2 bulan, ada seorang pemilik produk datang jumpa aku. Meluah perasaan pasal KENA TIPU DENGAN SYED SADDIQ. Juga pasal program yang sama. Dia lagi kesian la. Produk dia kategori premium. Kos pun tinggi gila. Dah bagi FREE lepas tu takde pape jadi pun.

Dia bagitahu, ada RAMAI lagi yang SYED SADDIQ “manifesto-kan” (terma baru).

Selaku bekas Presiden Persatuan Usahawan Luar Bandar Malaysia (RBC), naluri fighter aku terhidup kembali. Aku paham benar usahawan muda punya pengorbanan dan kesanggupan ni macam mana. Aku rasa bertanggungjawab nak membela mereka.

Aku tulis surat kepada Syed Saddiq dan Timb Pengarah yang berkaitan minta penjelasan; TIADA RESPON dari menteri. Timb Pengarah je minta maaf berjela-jela. Kesian pulak aku.

Selang beberapa hari, pegawai KBS hantar gambar Syed Saddiq minum air aku (yang telah aku haramkan). Aku garu kepala. Untuk apa?? Aku kena post sendiri gambar dia ke?? Post kat ig aku yang ade 900 follower tu??

Tapi aku decided untuk bersabar je la. Dah namanya politikus.

Tiba-tiba, ada beberapa jembalang tag aku kt ig Syed Saddiq SEMALAM. Guess what? DIA TENGAH PROMOTE KEK COKLAT ATAS INISIATIF YANG SAMA! Gebang benda sama; bawak mesyuarat kabinet, promote ig bla bla bla.

Dia ni dah macam tengah run skim collect product usahawan muda sebab nak makan minum free ke ape?????!!!!!

Paling best, punya panjang video promosi dia kali ni. Kalau dapat dia buat untuk SEMUA produk usahawan yang dah jadi taik dalam perut dia tu memang bagus la.

Rupa-rupanya, itu produk milik EXCO PEMUDA BERSATU! Yaaaa tuan-puan, produk KRONI dia. Patut la dia bersungguh-sungguh mengotakan janji.

Penat je beribu-ribu orang like, comment ucap tahniah atas “inisiatif bagus untuk anak muda” atau “cenggini aaaa menteri muda”. Anda semua kena kencing!

Dah 4 bulan. EMPAT BULAN aku dan yang lain bagi. Harammmmmm.

Apa? Harapan baru? Babi. 
Apa? Menteri muda bantu orang muda? Babi.

*******

Ahli politik paling jangan permainkan golongan usahawan. Apatah lagi golongan usahawan muda. Ini bangsa melawan.

Kami job creators. Kami tidak bergantung pada ahli politik. Apa bendera pun tak peduli.

Kami penggerak ekonomi walau sesemput mana pun keadaan semasa.

Jangan main-main.

YB Syed Saddiq, better jadi babi daripada jadi ahli politik penipu penindas orang muda.

At least, babi tu ada juga orang bela, ada juga kegunaan.

Yang benar,
John Lemon

P/s: benda kecik macam ni pun tak boleh tunaikan ada hati nak urus bola, atlet, belia satu Malaysia.

Last, lapar sangat produk free cakap je la. Kilang aku boleh produce 3 juta botol sebulan.

YB Syed Saddiq pula telah menulis satu status sebagai respon terhadap cemuhan dan dakwaan pemilik Hausboom tersebut. Walaupun tulisan YB Syed Saddiq tidak menjawab cemuhan-cemuhan tersebut, namun begitu ianya cukup memberikan penjelasan umum dan gambaran tentang usaha-usaha yang telah dilakukan oleh beliau.

Hari ini saya nak ceritakan tentang seorang usahawan muda.

(Warning: Cerita panjang & gambar lama Hausboom sekadar hiasan)

Pada mesyuarat jemaah menteri pertama, saya lihat ada makanan & buah buahan yang dihidangkan. Saya tanya kepada pegawai di sana, “Siapa yang buat?” 
Saya dimaklumkan ini memang hidangan setiap minggu bila tibanya mesyuarat jemaah menteri.

Setiap minggu dihidangkan kepada kami, tetapi pengendali tidak dikenali. I saw an opportunity here. An opportunity to promote Youth products kepada Perdana Menteri/Timbalan PM dan rakan rakan kabinet yang lain.

Balik ke KBS, saya maklumkan kepada #TeamKBS untuk cari produk anak muda yang nak dipasarkan kepada jemaah menteri. Boleh selitkan profil mereka supaya dikenali.

Saya juga akan ambil masa semasa jemaah menteri untuk perkenalkan produk anak muda ini kepada rakan rakan kabinet. Gambar yang diambil akan dikongsikan dengan pemilik untuk dihebahkan. Kalau wujud keperluan, surat pengiktirafan bahawa produk tersebut sudah dihidangkan kepada jemaah menteri juga akan diberikan.

Sesen pun saya tak terima. Credit ke atas kejayaan pun saya tidak ambil. Pemilihan pun dibuat oleh JawatanKuasa bebas. Niat saya ikhlas untuk membantu produk anak muda.

Here comes the story of this particular “usahawan muda”.

Saya dimaklumkan oleh #TeamKBS bahawa ada produk anak muda yang ingin memasuki 7Eleven tetapi tidak dapat2. Produk ini perlu dibantu.

Sebaik sahaja saya dengar, saya kata kita boleh promosikan kepada semua jemaah menteri termasuk dengan profail business & owner. Kalau wujud keperluan, surat pengiktirafan boleh kami keluarkan. Saya juga akan cuba berjumpa dengan Tan Sri Vincent Tan untuk maklumkan berkenaan perkara ini. Perbincangan khusus berlaku dan pandangan pun disampaikan kepada pihak KSU on how we can help our local youth entrepreneurs to enter big chains like 7Eleven.

I did all of that with the intention to help. Sampai ke tahap jumpa pengendali utama 7Eleven & ucapkan terima kasih selepas ada penambahan produk anak muda ke branches mereka, termasuk Hausboom. Sebelum ni bukan main susah, alhamdulillah, gradually it’s changing. Saya juga nak lihat Tesco dan yang lain ikut perkembangan baik ini.

Fast forward, pagi tadi saya dimaklumkan salah seorang usahawan yang produknya masuk ke Jemaah menteri, produknya yang saya promosikan kepada PM/DPM/Menteri termasuk dengan Profil businessnya, produknya yang saya push untuk masuk rangkaian 7E dan yang lain, mencaci saya kerana tidak bantu dia.

I am not a person to rant out like this, but i am truly disappointed. Banyak yang kata ini taktik untuk promosikan jualan dia & that i should not respond sebab itu yang dia mahukan.

To be honest, if it helps him, alhamdulillah. But my disappointment stands. Saya akan sentiasa doakan supaya produk dia berjaya.

P/s Dia kata barang yang kami bantu promosikan secara percuma, haram. I have instructed my team to pay the cost in full. May Allah open his heart in the future & may his business succeed.


Setelah media sosal menjadi semakin gamat, pemilik Hausboom telah tampil memohon maaf di Facebook beliau(namun masih mempertahankan tindakan beliau).


PERMOHONAN MAAF SEMPENA TAHUN BABI

Aku bukan ahli politik. Bahasa aku, apa yang aku cakap adalah benda yang betul. Isi hati. Realiti. Rakyat marhaen. Aku bukan nak please sesiapa. Just me and my team.

Hanya usahawan sebenar paham kekecewaan aku dan team aku rasa. Kami usaha bertahun-tahun balik lewat, tinggal anak bini, ikat perut, pinjam duit orang, bergolok bergadai demi membangunkan bisnes.

Wallahi. Bukan sebab nilai sponsor tu. Demi Allah. Siapa yang pergi event-event aku tahu yang kami suka bagi free je. Setahun bajet kami ratusan ribu botol utk diberi percuma.

Ia juga bukan isu “menteri tak tolong” kami. Wallahi kami tak kisah pun. Kami tahu bisnes ini lain permainannya. Tak perlukan surat-surat sokongan pun. Ini bisnes consumer. Pengguna. Rakyat marhaen.

Isunya adalah janji dan harapan yang diberi. Bukan kepada aku seorang, ada banyak lagi yang diberikan janji sama. Cuma mereka memilih untuk berdiam diri dan telan sahaja butir pasir yang disuapkan. Sebab kita rakyat marhaen.

4 bulan. EMPAT BULAN. 120 hari. SERATUS DUA PULUH HARI. Itu masa yang diberikan untuk YB Menteri respon. Aku dah guna semua saluran MENGINGATKAN janji tidak tertunai itu.

Sebab itu, Syed Saddiq TAK SENTUH LANGSUNG bab ini.

Termasuklah aku hantar surat rasmi beserta invoice. Pada aku, kalau tak boleh kotakan janji pun takpe la. Bayar sahaja kos sponsor tu. Bukan banyak mana pun kepada sebuah kementerian; RM192 sahaja. Tapi besar NILAINYA kepada usahawan muda macam kami.

Pun tidak dilayan juga. Pada 16 January, pegawai KBS hantar gambar YB dengan produk aku. Itu sahaja. Tidak seperti yang dijanjikan. Pegawai sendiri beritahu, gambar itu BARU DITANGKAP SETELAH DIPUSH oleh beberapa pegawai lain sebab PEMILIK-PEMILIK PRODUK YANG LAIN SUDAH BISING.

Tapi aku sendiri dah tak kisah dah. Sumpah.

Cuma yang triggered aku balik bila semalam Syed Saddiq promote satu produk ni. Kata beliau, ini atas inisiatif yang sama. Setiap minggu dia buat macam ni. Eh??? After 4 months, u claimed u have been doing this every week?? Aku baca komen, RAMAI yang nak hantar produk untuk tujuan sama.

Jadi, aku berasa bertanggungjawab untuk berkata benar walaupun pahit.

Ramai je usahawan mengucapkan terima kasih sebab jadi wakil meluahkan isi hati semua.

Tapi takpe la. Nasi dah jadi bubur.

Aku mengaku salah aku menggunakan bahasa yang kasar. Bak kata Chef Wan; dirasuk syaitan.

BUT I MANAGED TO SEND HIM AND HIS POLITICAL TEAM A VERY, VERY, VERY CLEAR MESSAGE:

1. Usahawan bukan golongan untuk ditabur janji yang tidak akan dipenuhi.

2. Media sosial ADALAH SALURAN YANG TEPAT untuk mendapatkan respon ahli politik.

YB claim la apa pun kejayaan kami. Orang akan percaya sebab “u are the minister”. Tapi rakyat Malaysia yang bantu viralkan social media campaign kami tahu jawapan sebenarnya.

Kami berniaga demi agama, bangsa dan negara; BUKAN KERANA NAMA (atau undi).

Apa pun YB Syed Saddiq Syed Abdul Rahman, saya sejujurnya memohon maaf ATAS KEKASARAN BAHASA saya.

Assalamualaikum.

Yang benar,
AZRI ZAHIER AZMI 
Do or Die

P/S: kepada parti politik yang lain, jangan la berjimba mcm ini juga kejayaan korang ye. Korang pun dua kali lima juga dulu.

SAYA JUGA MEMOHON MAAF KEPADA SELURUH RAKYAT MALAYSIA.

JELAS, SAYA BUKANLAH USAHAWAN YANG LAYAK JADI ROLE MODEL ANDA SEMUA.

COMMENTS

Name

2020olympics,1,ABC,2,ABC conversion,2,ABC convert,2,ADAM50,1,Ahmad Samsuri Mokhtar,1,Airzed Broadband Sdn Bhd,1,Akaun Emas,1,Akaun Syariah,1,akaun syariah vs akaun konvensional,1,AKPK,2,Al Quran Al Karim,1,aliran tunai,1,Amanah Saham,1,ANM,1,Arrahnu,1,AS1M,1,ASB,2,ASNB,2,average total return,1,Ayat 261,1,Azri Zahier Azmi,1,B29,2,bajet 2021,1,Bank Negara Malaysia,2,Bantuan Sara Hidup 2019,6,Bayaran Bantuan Sara Hidup 2019,6,Belanjawan 2019,5,beritapalsu,1,Biasiswa,2,Bitcoin,4,BNM,6,bnm cgc,1,BR1M,6,BR1M 2019,6,Breaking,39,BRIM,5,BSH,3,BSH 2019 Bujang,2,BSH2019,5,bujang 100,1,Cabutan WOW,1,calon pru15,1,Cara Semak bantuan Sara Hidup,1,Cara Semak BSH,1,Carousell Capital,1,carta alir pensijilan halal,1,cash-flow,1,CFAF Islamic,1,CFWA Capital Business,1,compounded interest,2,Compounding Interest,1,CPI,1,Cryptocurrency,6,CWA,1,dana amanah,1,Daud Bakar,1,demonstrasi kereta terbang,1,Deposit TH,1,Dividen EPF 2019,1,Dividen KWSP 2019,1,Dividen Shariah,1,Dividen Tabung Haji,2,Dividen Tabung Haji 2019,1,Doa Harian,1,Dr Mujahid,1,dron,1,DuitNow,1,Ekonomi,6,Emas,3,entrepreneur,1,EPF,8,EPF-i,2,EZYFX Berhad,1,Faedah Kompaun,1,Faedah Mudah,1,faraid,3,FENetwork,2,Fi DuitNow,1,Financial Consumer Alert List,1,Financial Education Network,1,Fintech,1,Gaji 2019,1,GAMUDA,1,GLC,1,Grow Asia Capital Holdings,1,Grow Asia Capital Ventures,1,Guidelines on Recognized Markets,1,Hadis,1,halal,1,hapus tol,1,harga diesel terkini,1,harga minyak terkini,1,harga petrol terkini,1,harta tidak patuh syariah,1,HASIL,1,Hatta Ramli,1,hausboom,1,Hibah Tabung Haji,1,HRMIS,1,Hukum Ar-Rahnu,1,Hukum Bitcoin,2,i-invest,1,i-Prihatin,1,i-Sinar,2,Indeks Harga Pengguna,1,Institusi,1,Instrumen,5,Investor,1,Isu Semasa,10,jain,1,jakim,1,JanganKenaScam,1,japan,1,Jaringan Pendidikan Kewangan,2,jawatan kosong,5,jawatan kosong kerajaan,2,jawatan kosong universiti,2,jawatan kosong yapiem,1,Jualah,1,Just In,1,kad kredit,2,kebolehpasaran graduan,1,kemaskini BSH,5,Kementerian Kewangan,5,Kementerian Kewangan Malaysia,1,Kementerian Pembangunan Usahawan,3,keputusan pru 15,1,kereta terbang,1,kerjaya,1,KESAS,1,Kewangan,1,Kewangan 101,1,Kewangan Pendidikan,6,Kontrak Muamalat,1,Kontrak Syariah,1,Koperasi YaPEIM Berhad,1,KPM,1,KPT,1,KWSP,9,KWSP-i,3,KYB,1,LDP,1,LHDN,1,liabiliti,1,liability,1,Lim Guan Eng,3,main,1,MalaysiaMADANI,1,marketability,1,Matawang Digital,4,MB Terengganu,1,MCO,1,MED,3,Menteri Agama,1,Menteri Kewangan,3,mhe2019,1,Minda Shariah,1,Mirzan Mahathir,1,MOE,2,MOF,5,Mohd Daud Bakar,3,Mohd Redzuan Yusof,2,MOHE,1,Mokhzani Mahathir,1,moratorium,2,Motivasi,1,Muamalat,4,Mukhriz Mahathir,1,MyBrain,1,MyBrainSc,1,MyDeposit,1,myknp,1,MyMaster,1,MyPhD,1,mys2japan,1,Nafas,1,National Strategy for Financial Literacy 2019 – 2023,1,Negara Usahawan,2,net-worth,1,nilai bersih,1,Online Learning,1,Opcom,1,Opcom Holdings Berhad,1,Pakatan Harapan,3,Pasaran,1,Pasaran Saham,2,pegangan ekuiti kwsp,1,Pekeliling Tarikh Gaji,1,Pelaburan,2,pelaburan kwsp,1,Pelaburan TH,1,Pembangunan Ekonomi,5,Pembiayaan,1,pembiayaan perumahan,1,Pendidikan Kewangan,2,Pengeluaran Khas,1,Pengeluaran Khas KWSP,1,pengumuman dividen KWSP,1,pengumuman dividen KWSP 2018,2,Pengurusan Aset Liabiliti,1,Pengurusan Kewangan,13,penukaran baki automatik,2,Perancangan Kewangan,4,pereka grafik,2,Permohonan biasiswa MyBrainSc,1,Permohonan Yayasan Pembangunan Usahawan,1,Permohonan YPU,1,Persaraan,2,Personal Finance,1,Perwarisan,4,Perwarisan Islam,3,Petronas,1,Philip Mutual,1,PIDM,1,Pinjaman Tanpa Faedah,1,PKP,1,pks,1,PMO,1,PNB,1,PPZ-MAIWP,1,Prestasi TH,2,PRODUK AKAUN EMAS YaPEIM,1,Property,1,Proton X70 Premium,1,pru15,1,psp,1,PTPTN,4,Puan Khadijah Abdullah,1,Public Mutual,1,Pulangan kwsp 2018,1,pusaka,1,Rahnu,1,Rakan Unifi,1,rayuan BHS,1,Risiko,1,Risiko & Takaful,1,RON100,1,RON95,1,RON97,1,sac bnm,1,Saham Amanah,1,SARA,1,Sarf,1,SC,1,Semakan Bayaran BSH 2019,3,Semakan BSH 2019,1,Semakan BSH Fasa 3,2,Semakan Pengeluaran Khas KWSP,1,Servis,1,SERY,1,Setel,1,Shariah Advisory Council,1,Siaran Media,1,simpanan,1,Simpanan & Pelaburan,1,SMART,1,SMEs,1,Speculator,1,SPRINT,1,SSPI,1,SSPN,1,SSPN-i PLUS,2,Subsidi,1,subsidi petrol,1,Sumbangan Asas Rahmah,1,Surah Al Baqarah,1,Syarat MyBrain,1,syed saddiq,1,Tabung Haji,2,Tabung Usahawan Sejahtera,1,Takaful,1,Tarikh Gaji,1,Tarikh Gaji Penjawat Awam,1,TeganuKita,1,Teknologi,1,TEKUN Corp,2,TEKUN Nasional,1,Terengganu,2,Terkini,15,TH,2,TM,1,Tok Puan Norzieta Zakaria,1,tokyo,1,Tol,1,Trader,1,Ujrah,2,unishams,2,Unit Amanah,2,Unit Trust,4,Unit Trust Consultant,2,Usahawan,2,Usahawan Malaysia Berjaya,2,usahawan muda,1,UTC,1,Wadiah Yad Amanah,1,Wadiah Yad Dhamanah,1,Yapeim,2,zakat,2,Zakat & Percukaian,4,zakat simpanan,1,
ltr
item
Kewangan: Tulisan Penuh Facebook Pemilik Hausboom Dan YB Syed Saddiq Berkenaan Isu Lobi Produk Usahawan Muda Dalam Mesyuarat Kabinet
Tulisan Penuh Facebook Pemilik Hausboom Dan YB Syed Saddiq Berkenaan Isu Lobi Produk Usahawan Muda Dalam Mesyuarat Kabinet
Pemilik Hausboom Hentam YB Syed Saddiq
https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEiRIB1Y0ale1QgYdd_aqg62ECq4fuppczkzRkHomay9KWACCEHnvV9fIsQiZMBf4Eo_pC7hsYtSntKu2adFrP6DNVckUmE3SiOK13-I_Sgb5cJ2UxCPFOYyXf8Is8nvcFKokCGZLCRZzyg/s640/51768467_2038087456270270_6653978907961720832_n.jpg
https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEiRIB1Y0ale1QgYdd_aqg62ECq4fuppczkzRkHomay9KWACCEHnvV9fIsQiZMBf4Eo_pC7hsYtSntKu2adFrP6DNVckUmE3SiOK13-I_Sgb5cJ2UxCPFOYyXf8Is8nvcFKokCGZLCRZzyg/s72-c/51768467_2038087456270270_6653978907961720832_n.jpg
Kewangan
https://www.kewangan.org/2019/02/azri-zahier-azmi-hausboom-syed-saddiq.html
https://www.kewangan.org/
https://www.kewangan.org/
https://www.kewangan.org/2019/02/azri-zahier-azmi-hausboom-syed-saddiq.html
true
6212005220082286099
UTF-8
Loaded All Posts Not found any posts VIEW ALL Readmore Reply Cancel reply Delete By Home PAGES POSTS View All RECOMMENDED FOR YOU LABEL ARCHIVE SEARCH ALL POSTS Not found any post match with your request Back Home Sunday Monday Tuesday Wednesday Thursday Friday Saturday Sun Mon Tue Wed Thu Fri Sat January February March April May June July August September October November December Jan Feb Mar Apr May Jun Jul Aug Sep Oct Nov Dec just now 1 minute ago $$1$$ minutes ago 1 hour ago $$1$$ hours ago Yesterday $$1$$ days ago $$1$$ weeks ago more than 5 weeks ago Followers Follow THIS PREMIUM CONTENT IS LOCKED STEP 1: Share to a social network STEP 2: Click the link on your social network Copy All Code Select All Code All codes were copied to your clipboard Can not copy the codes / texts, please press [CTRL]+[C] (or CMD+C with Mac) to copy Table of Content